OKG

24 dagars underhållsstopp efter 322 dagars drift

Pressmeddelande den 30 augusti 2019

Efter en driftsäsong med rekordhög leveransförmåga är det åter dags för det årliga underhållsstoppet på Oskarshamn 3 (O3). Nu väntar 24 intensiva dygn med säkerhet och kvalitet i fokus för att säkra stabila elleveranser fram till underhållsavställningen 2020.

Sedan fjolårets underhållsavställning har O3 oavbrutet levererat fossilfri el till det svenska elnätet i totalt 322 dygn, vilket är ett nytt rekord i anläggningens historia. Under fredagsförmiddagen den 30 augusti lämnade O3 nät för att påbörja årets underhållsavställning som kommer att pågå i drygt tre veckor framåt. Anläggningen planeras åter vara i drift den 23 september.

Förutom det sedvanliga bränslebytet, diverse underhållsarbeten och provningar kommer flera stora arbeten att utföras. Två exempel är bytet av likriktare i ett av likspänningsnäten samt avsyning i reaktortanken.

Många entreprenörer är på plats under dessa veckor och som alltid är säkerheten i främsta fokus. En förutsättning för att trygga arbetsmiljön och anläggningssäkerheten är att i alla lägen ta fullt ansvar för kvaliteten i eget arbete.

– Under 2018 levererade O3 mer el än någonsin tidigare. Ambitionen är att 2019 ska bli ett minst lika framgångsrikt produktionsår, och genom att genomföra årets underhållsstopp säkert och med hög kvalitet har vi goda förutsättningar att uppnå detta, säger Mats Ekblad, produktionschef på O3.

För information om eventuella förändringar hänvisas till nordiska elbörsens hemsida, nordpoolgroup.com. Du kan dessutom alltid läsa om senast aktuell produktion via vår sida Produktionsinformation.

Presskontakt

Mats Ekblad

Produktionschef O3

Telefon: 0491-78 87 15

Kommunikation & Samhällskontakt

Presstjänst

E-post: info@okg.uniper.energy

Telefon: 0491-78 75 50

Sidan uppdaterad den 30 augusti 2019