Årets underhållsavställning vid Oskarshamn 3 avslutad

Pressmeddelande den 24 oktober 2017

Inom kort levererar Oskarshamn 3 (O3) åter klimateffektiv och trygg baskraft med full effekt. Efter måndagsmorgonens inkoppling på elnätet pågår för närvarande effektuppgång efter en nästan två månader lång underhållsavställning.

Årets underhållsavställning var enligt planering längre än vanligt och ett stort antal unika underhållsåtgärder och provningar förutom det normala årliga bränslebytet har genomförts.

Revisionen var planerad till 46 dygn med återstart 3 oktober, men på grund av tillkommande arbeten i kylsystemet för avställd reaktor, förlängdes underhållsavställningen med 15 dagar. Dessutom har återstarten sinkats av problem med en ventil i mellanöverhettningssystemet och efter några insatser för att åtgärda dessa skedde inkoppling på elnätet under måndagsmorgonen den 23 oktober. Full effekt förväntas uppnås i mitten av november.

Under underhållsavställningen har generatorbrytaren bytts ut, vilket är det största generatorbrytarbytet som genomförts i Sverige. Detta för att garantera framtida elleveranser. Ett antal unika provningar av reaktortank, moderatortanklock och moderatortanklockstativ har genomförts med mycket goda resultat. Likaså har treårsservice av lågtrycksturbinen och inspektion av mellanöverhettningssystemet gjorts. Även byte och uppgradering av utrustning och elektronik i ett antal säkerhetssystem har genomförts.

– Många individer har bidragit till genomförandet av en komplex revision. I en tid när antalet producerande reaktorer på halvön har gått från tre till en och där medarbetare har fått lämna företaget, är det en oerhört positiv prestation att utföra en så omfattande revisionsavställning med sådant engagemang. Jag vill därför rikta ett stort tack till personal och leverantörer, säger Mats Ekblad, produktionschef för O3.

Oskarshamn 3 är nu klarställd för ännu ett års klimateffektiv elproduktion.

För information om eventuella förändringar hänvisas till nordiska elbörsens hemsida, nordpoolgroup.com. Du kan dessutom alltid läsa om senast aktuell produktion via vår sida Produktionsinformation.

Sidan uppdaterad den 24 oktober 2017