Nytt nummer av Kärnpunkten

Publicerad 2017-08-25 10:30

I detta nummer av Kärnpunkten intervjuas VD Johan Dasht om den nya fasen i OKGs omställning och hur OKG nu formas för att motsvara egna och omvärldens krav och förväntningar. Dessutom får vi en inblick i ett av de stora arbetena under årets revision på Oskarshamn 3 (O3); Sveriges största generatorbrytare ska bytas ut.

Hög ström, tunga lyft och heta arbeten. Det är parametrar som har tagits beaktning i planeringen inför bytet av Sveriges största generatorbrytare, som är installerad på O3. Den befintliga generatorbrytaren har varit installerad sedan driftsättningen 1985 och under den årliga revisionsavställningen ska den gamla trotjänaren bytas ut. Mer om detta kan du läsa på sidorna 10–11.

Den 8 augusti slogs portarna upp för OKGs outplacementkontor på Forum i Oskarshamn. Dit kan de 125 medarbetare som kommit att påverkas av OKGs arbetsbrist komma för att bland annat få hjälp med att söka jobb. Läs mer på sidorna 6–7.

Med beslutet att investera i ett system för oberoende härdkylning på O3 tar OKGs bägge ägarföretag Uniper och Fortum ett stort ansvar för landets framtida elförsörjning och miljö. Samtidigt skapar satsningen förutsättningar för långsiktighet i OKG-produktionen och en ökad framtidstro i organisationen. På sidan 12 kommenterar styrelseordförande Johan Svenningsson beslutet.

Läs det senaste numret av Kärnpunkten (pdf, öppnas i ny flik)

Läs tidigare nummer av Kärnpunkten

Sidan uppdaterad den 25 augusti 2017